אבחון רכבים - כל מערכות הרכב


אבחון רכבים - כל מערכות הרכב


בקצרה על הקורס:

קורס זה משלב שתי מטרות חשובות שלנו בימים אלה:

1. ללמד תלמידים כיצד לאתר תקלות ברכב עובד, כיצד להתחבר למערכת המחשוב ולקרוא את הנתונים של כל מחשב.

2. כיצד לנהל תהליכים בסדנאות ביעילות ובמקצועיות, כיצד לקצר את זמן התיקון של כל כלי תחבורה, למינימום הנדרש.

אנו משתמשים בציוד איכותי, טאבלטים של חברות מובילות, מכשירי אבחון עם חיבור למגוון עצום של רכבים, עם יכולת איתור וניתור של כל תקלה.

התלמידים ילמדו להשתמש בקריאת נתונים, צריבת נתונים ואיתור תקלות, והפעלת מנגנונים.

תוך מספר מפגשים התלמידים מצליחים לבנות רצף נסיעה בין מטרות ויעדים עם התכנות שהם יוצרים, וכל זאת ללא מסך.

 מטלות סדנת אוטוטרוניקה 

סילבוס הקורס
מפגשתוכן קישורים
1-3התחלת עבודה עם מכשיר האבחון
מטרת הכשרה זו הינה הרובד הראשון:
1. הכירות והפעלה תקינה ואפקטיבית של המכשירים.

את הרבדים הבאים אנו מעניקים בהכשרה נוספת:
2. הכירות עם אנגלית טכנית, ביצוע תרגול עם מגוון רחב (לפחות 20) ניסויים שונים

3. הכירות עם עולם הרכב, לימוד על הנתונים שהיו אמורים להתקבל במקרה של תקלה, ומהן הסיבות שיכולות להיות להופעת התקלה, ומהם הנתונים שאנו אמורים לקבל, זאת לגבי כל אחת מהבדיקות המרכזיות שהמכשיר עושה.

בדיקת עדכוני תוכנה (אחת לחודש חשוב!!)
ניקיון זכרון נדיף (נדרש במכשיר אנדרואיד בלבד! לפחות 32G פנימי ולא בכרטיס הרחבה) 

4-6המערכות נתמכות הן כל המערכות שנמצאות בתקשורת BUS (תאורה, איתותים, ABS,ADAS, נעילה מרכזית, חיישן הול, צריכת דלק, בקרת אקלים, פתיחה וסגירת חלונות, מערכות נוחות, אזעקה לחץ בצמיגים, זווית היגוי של רכב, סוגי בלימות, ועוד בהתאם לרמת היצרן ורמת גימור הרכב)

7-9תומך במעל 130 יצרני רכבים: אירופי, אמריקאי, אסיאתי, סיני. 
10-11תמיכה באבחון משאיות עם מתאם מיוחד
המכשיר עובד עם מתח 12V-18V ולכן אינו מתאים לעבודה במשאיות בחיבור ישיר! 

12-151. פתיחת BT + פתיחת האפליקציה.
ראשית, לפתוח את תקשורת הBT בהגדרות המכשיר.
וכעת ניתן לפתוח את האפליקציה, ניתן להציג בכפתור התרגום לנקודות ספציפיות, עם זאת, כל הוראה בשפה אחרת מאנגלית לא מומלצת ולא נתמכת ע"י צוות רובוטיקס.
כמו כן, ניתן לשמור את המידע בדוח מסודר, ולהנפיק זאת למשתמשים נוספים מחוץ למערכת לפי צרכי ההוראה.

2. פתיחת הדונגל (מתאם האבחון) בדיקה ויזואלית על תקינות הפינים 16פינים.
שני פינים במרכז (GND) הינם גדולים יותר.
3. חיבור לרכב למתאם (בכל הרכבים, זה 30 ס"מ מההגה) מעל דבשת הגז, ברכבים מרכזיים בחלק המרכזי של הקונסולה.
תמיד אפשר לבדוק בספר הרכב את המיקום
לאחר חיבור יידלק אור חיווי באופן קבוע. (יש לבדוק את סוג המתאים ובהוראות היצרן את האור שמסמן הדלקה/חיבור)

הדלקת האור הינה אינדיקציה ראשונית לחשמל שמגיע לדונגל או לשקע עצמו.
לעיתים ייתכן ויש בעיה בחיבורי התקשורת של השקע.
יש ליצור קשר עם ספק הציוד במידה והבעיה נמשכת לאחר הדלקה וכיבוי.

שימו לב, שהדונגל מתחבר לטאבלט מסויים שעשו אליו שיוך, חיבור של טאבלט שלא סופק עם הדונגל לא יאפשר סנכרון בין הרכיבי המערכת



4. בחירת יצרן הרכב.
מומלץ מאוד שאת הפעילות הראשונה עם התלמידים תעשו במצב DEMO
ולשדר את המסך (CAST) מהטאבלט אל הטלוויזיה החכמה/מקרן חכם.
(ניתן לרכוש זאת בנפרד)
לימוד במצב DEMO
***************************


1. מטלות זיהוי רכב ובחירת ציוד מתאים:

התאמה בין המספרים המופיעים ברישיון הפיזי, לבין המספרים המוצגים במכשיר האבחון:

סוג רכב, זיהוי מס שלדה, זיהוי דגם מנוע, זיהוי קוד מחשב מנוע.

זיהוי מכשור וכלי עבודה המתאים לרכב כולל סורק סקופ ומאגרי מדע.

שימוש בטיחותי בציוד כולל לפט בסדנא. - הנעת הרכב תהיה רק במצב שהגלגלים באוויר! 

הפעולה הראשונה "פותחים סוויץ" למצב 2
מצב זה הינו מצב שאורות לוח השעונים נדלקים אך אין הצתה בשלב זה. (הצתה מתרחשת רק במצב 3)

במידה ויש זיהוי אוטומטי אנו נקבל את הנתונים הבאים:
מס' שידרה.
מודל שנת ייצור
סדרת מנוע
סדרת מרכב
(אנו כבר יכולים לבדוק את התקינות של רישיונות הרכב, בשביל לראות שזה תואם למה שאיתרנו)
*********************************************

2.1. מטלות מערכת דלק, 

א. זיהוי כמות הדלק הנוכחית ברכב

ב זיהוי כמות הדלק בטווח שלאחר הדלקת נורת התדלוק - הטווח האדום (רזרבה) 



HEALTH REPORT

דוח בריאות - דוח מצב של כל מערכות הרכב
זהו הצעד הראשון באיתור תקלות, מקצה לקצה. ובמידה ואנו נדרשים לספק דו"ח תקינות, זהו כלי חשוב עבורנו

אנו נסרוק, יש להמתין לעיתים עד סיום האבחון ולראות ב100% בכל הנתונים.

כל מה שבאדום - תקול
כל מה שבירוק - תקין


במצב DEMO אנו נראה שיש תקלה במנוע
ואנו צריכים לראות את הקודים שמתחילים באות P
לחיצה על ENTER תיכנס למחשב המנוע
סעיף ראשון: READ FAULT CODE
# במידה ואנו רוצים מידע נוסף נסמן את הרכיב שאנו מקבלים לגביו את התקלה, ונלחץ על הרכיב ולאחר מכן נלחץ על SEARCH ונחפש מידע על "קוד התקלה" בגוגל.
הטיפ שלנו, חפשו אחר התמונות הטובות ביותר, או אחר הסרטון המוצלח ביותר.

#לעיתים אנו יכולים למחוק את התקלה והיא לא תחזור, אנו נעשה זאת לעיתים לאחר תיקון ראשוני, ולעיתים קרובות איפוס המחשב עצמו מסדר את "התקלה" ולכן נלחץ על CLEAR FAULT CODE

# READ FREEZE FRAME - מצב זה לרוב לא יהיה ברוב המחשבים, במחשב המנוע אנו לעיתים קרובות כן נמצא אותו, נתון זה מלמד אותנו מה היתה תמונות הנתונים בזמן שה"מנורה נדלקה" הנתונים הקפואים, משקפים את המצב בעת התרחשות התקלה

# בתוך מצב זהמומלץ ללחוץ על CLEAR DTC
מצב אבחון בעיות דיאגנוסטיקה
האפלקציה תשאל אותי אם אני "בטוח" ואני צריך לאשר זאת.

לאחר מחיקת התקלות, אנו ניכנס שוב לאבחון, ונראה אם התקלות חזרו שוב
**************************************
במצב זה ניתן להתניע את המנוע, ובמצב זה נעשה בדיקה של מידע שזורם בזמן אמת.

#READ DATA STREAM
את הנתונים פה נקבל לאחר התנעת הרכב, שאנו יכולים לקבל.

אנו יכולים לבחור בתיבות הסימון איזה נתונים אנו רוצים לראות, ואז אנו לוחצים OK ונקבל נתונים מספריים, נוכל ללחוץ GRAPH ואז נקבל עדכון בזמן אמת והצגה שלגרף של תוצאות בזמן אמת.
אנו יכולים לשלב מספר נתונים בגרף אחד, בלחיצה על COMBINE מאפשרת לי לשלב את הנתונים על גביגרף אחד.

*******************************************


*******************************************
SYSTEM SCAN
סקירה של כל המערכות שמחוברות דרך פרוטוקולי תקשורת BUS למיניהם.
המכשיר בודק את כל המחשבים שנמצאים במערכות (ואת תתי המערכות)

********************************************

********************************************
SYSTEM SELECTION





2. מטלות מערכת הזרקת בנזין ישירה:

2.1. מטלות מערכת דלק,

2.2 מטלות מערכת יניקת אויר.

2.3. מטלות מצבי הזרקה וקריאת גרף סקופ (כולל זמן הזרקה והשפעות על פעולת המנוע, שימוש בסקופ וסורק תקלות).

2.4. מטלות מערכות פתיחת שסתומים משתנה. (כולל השפעות על פעולת המנוע, שימוש בסקופ וסורק תקלות).

2.5. מטלות מערכת פליטה כולל השפעה על פעולת המנוע, ממיר קטליטי חיישני חמצן וחיישני חמצן פס רחב.

2.6. מטלות בדיקת חיישנים ומפעלים במערכות הזרקה כולל הפעלות בסורק וקריאת נתוני יצרן.

2.7. מטלות בדיקות חיווט במערכות ממוחשבות (מפלי מתח והתנגדויות בקופסת החבורים).

2.8. מטלות ניתוח ובדיקות גזי פליטה.

3. מטלות מערכת הזרקה מסילה משותפת:

3.1. מטלות המתייחסות להבדלים בין מנוע בזין לדיזל.

3.2. מטלות מערכות דלק כולל סוגי מזרקים.

3.3. מטלות מערכות אויר יניקה.

3.4. מטלות מועדי הזרקה, ניהול מערכת מנוע דיזל בדיקות סקופ וסורק תקלות ומאגרי מדע.


4. מטלות תקשורת מחשבים:

4.1. מטלות המחשת סוגי תקשורת.

4.2. מטלות זיהוי חוטי תקשורת ברכב.

4.3. מטלות בדיקת התנגדות בקווי התקשורת.

4.4. מטלות בדיקת מתח בקווי התקשורת.(כולל שימוש בסורק תקלות, סקופ וקריאת גרפים ברשת התקשורת).

5. מטלות מערכות התנעה וטעינה ממוחשבות:

5.1. מטלות זיהוי חלקים במערכות.

5.2. מטלות זיהוי בדיקת והשוואת נתונים טכניים להוראות היצרן.

5.3. מטלות זיהוי הבדלים בין מערכות חדשות למערכות קונבנציונליות.

5.4. מטלות זיהוי מצבר כולל בדיקות והשפעות מפל המתח על שאר המערכות הממוחשבות ברכב.

5.5. מטלות במערכת start stop system.

6. מטלות תיבות הילוכים והעברת כוח:

6.1. מטלות זיהוי והבדלים בין סוגי תיבות ההילוכים החדשות (רובוטית ורציפה)

6.2. מטלות בדיקות ממוחשבות סקופ וסורק תקלות.

6.3. מטלות בדיקות חיישנים ומפעלים מערכות העברת כוח.

6.4. ניתוח תוצאות בדיקת דינמומטר שלדה.

6.5. מטלות זיהוי בדיקות והשוואת נתונים טכניים לנתוני היצרן לכל החלקים המכניים כולל צמיגים.





7. מטלות מערכות בלימה היגוי יציבות ורכב אוטונומי:

7.1. מטלות זיהוי המערכות הנמצאות ברכב, קריאת נתוני יצרן ונתוני מערכות השונות בסורק התקלות.

7.2. מטלות זיהוי ובדיקת מערכות וחלקים ל-ABS  ESP  EBD  TPMS  וEPS

7.3. מטלות זיהוי חלקים ונתונים מערכות רכב אוטונומי כולל מערכת חניה אוטומטית, בלימה אוטומטית ושמירה על הנסיעה בנתיב ושמירת מרחק, וכו...

7.4. סריקת תקלות כללית לכל המערכות כולל קריאת קודי תקלות.

8. מטלות מערכת תאורה ממוחשבת:

8.1. מטלות זיהוי סוג מערכת,

8.2. מטלות זיהוי ובדיקת חלקים במערכת תאורה ליד וכיוון פנסים ממוחשב.

8.3. מטלות זיהוי ובדיקת חלקים במערכת תאורת קסנון.

8.4. מטלות זיהוי ובדיקות מערכות והפעלת רכיבים באמצעות סורק כולל קריאת נתוני מערכות בסורק.

8.5. מטלות בדיקות פיוזים וממסרים קצר נתק וחיווט במערכות החשמל השונות כולל קריאת שרטוט חשמלי ושימוש ברב מודד.

9. מטלות רכב חשמלי היברידי:

9.1. מטלות זיהוי חלקים במערכות מתח גבוהה כולל שמירה על כללי בטיחות.

9.2. מטלות זיהוי בדיקת ונתוני סוללת מחת גבוה.

9.3. מטלות זיהוי בדיקה ונתוני ממיר מתח.

9.4. מטלות זיהוי בדיקה ונתוני תמסורת ברכב היברידי.

9.5. מטלות מכשור כלי עבודה במערכות מתח גבוה.



10. מטלות מיזוג אוויר ובקרת אקלים:

10.1. זיהוי ובדיקות חלקים וסוגי מערכות מיזוג ובקרת אקלים.

10.2. זיהוי ובדיקות חיווט במערכות מיזוג ובדיקות חלקים חשמליים בערכות השונות.

10.3. בדיקות והפעלות מפעלים במערכת בקרת אקלים בעזרת סורק תקלות.

10.4. זיהוי סוגי מדחסים במערכות השונות כולל רכב היברידי.

10.5. וואקום, שימון ,מילוי גז במכשיר  הממוחשב בהתאם להוראות יצרן.

10.6. בדיקות לחצים ואיתור תקלות ודליפות גז במערכות השונות.

11. מטלות תחזוקה וטיפול שותף ברכב:

1. מטלות תחזוקה וטיפול לכל המערכות על פי הוראות היצרן.

הערות:

1.כל המטלות  תתבצענה   בשלבים:

1.1 . התלמיד יקבל מטלה באמצעות המחשב (הדפסת מטלה)

1.2 . התלמיד יפיק דוח נתוני יצרן המתייחס למטלה באמצעות המחשב . (בליווי מורה}.

1.3 . התלמיד יבצע את המטלה על הרכב (בליווי מורה) .

1.4 . התלמיד ישווה את תוצאות הבדיקות לנתוני היצרן.

1.5 . התלמיד יפיק דוח פתרון וסיכום המטלה תוך שימוש במחשב .

2 . העבודה בסדנת הרכב  תתקיים באמצאות   שני מורים ללא קשר למספר התלמידים .

בזמן שאחד המורים משגיח ומנחה  את התלמידים העובדים על הרכב , המורה השני ילווה את התלמידים העובדים בפינת המחשב על חיפוש מאגרי מידע והפקת דוחות.

3 . השימוש בליפט לצורך  העלאת הרכב או הורדה תתבצע ע"י המורה בעל כתב הסמכה לניהול מוסך בלבד . בסיום הפעולה המורה יוציא את המפתח מתיבת הבקרה כך שהליפט ינוטרל


4 . כל מטלה תכלול נתוני יצרן  ותתבצע תוך  שמירה על כללי הבטיחות, יש להציב שלטי הוראות בטיחות בקרבת הליפט ובשטח מבנה הסדנא , ההוראות יהיו בשפה העברית ובבתי הספר במגזר הערבי גם בערבית 

5 . יש למסור לזכיין את ההנחיות לצורך הכנת מטלות מעשיות עבור תלמידי כיתות י' יא' יב' אוטוטרוניקה , כפי שהתחייב בחוזה . (אספקת רכב עם שקעי בדיקה , ציוד ומכשירי  אבחון הדרכה לצוות המורים אחריות והכנת מטלות מעשיות).

בברכה

צוות פיקוח מקצועי פדגוגי ענף הרכב.