מתודלוגיה - מחקר


מתודלוגיה - מחקר

נקודות חשיבה למורים ומרצים
1דוח מבקר המדינה 2021 - מוכנות לשוק העבודהקישור
2מדוע LMS חשוב לניהול תהליכי הלמידהסרטון 
3עקרונות הלמידה ההיברידית - כיצד לבנות כיתה כזאת?קישור
קישור ללוח מאמרים ולמידה 
קישור ללוח 




Problem decomposition - פירוק לגורמים


Finding functional relationships - מציאת קשרים פונקציונאליים


Evaluation of data - הערכת נתונים


Strategy formation - קביעת אסטרטגיית פתרון


Solution evaluation - הערכה וולידציה של הפתרון

Creativity - יצירתיות


Problem-solving - פתרון בעיות


Information management - ניהול מידע


Technical - מיומנויות טכניות


Collaboration - שיתוף פעולה


Communication - תקשורת בין אישית


Self-direction - הכוונה עצמית


Adaptability - גמישותAnalytical thinking - חשיבה אנליטית


Mathematical thinking - חשיבה מתמטית


Engineering thinking - חשיבה הנדסית5 מיומנויות שחייבים לרכוש כדי לשרוד את שוק העבודה העתידי.


כל עוד אנחנו לא יודעים להגדיר מה ידרוש מאיתנו שוק העבודה העתידי, נותר להתרכז במספר מיומנויות שיבטיחו את החסינות שלנו מפני תנודות.

מכון ATD, המכון הגדול בעולם בתחום הלמידה וההתפתחות הארגונית מצביע על 5 "סופר-מיומנויות" שכל אחד צריך כדי להתמודד עם העתיד:

1. מיתוג עצמי- להפוך את עצמך למוכר:

הנראות שלנו בעתיד תהפוך ליותר ויותר חשיבה ועובדים צריכים לבנות לעצמם מותג אישי שיבליטו אותם ואת היכולות שלהם בעולם עם שינויים תכופים. איך עושים את זה? כותבים ברשתות הפנימיות או החיצוניות ומדריכים את הצוותים בנושאים בהם יש לך עוצמות או יתרון יחסי.

2. הבנת מערכות מורכבות:

העולם העתידי יהפוך ליותר ויותר מחובר, מערכות דיגיטליות יעטפו את תהליכי העבודה שלנו. חשוב להכיר את המערכות האלו כדי לאפשר להן לתמוך בנו בעבודה.

3. לבנות לעצמך קהילה:

אנו בונים קהילות על ידי חיבור עם אנשים עם רקע או תחומי עניין מקצועיים דומים. הקהילות האלו הופכות להיות חשובות יותר ויותר. כדאי לכל עובד להשקיע בבנייה של רשת מקצועית, להגביר שיתוף פעולה עם עמיתים וכל זאת בעיקר באמצעים דיגיטליים שבהם אין חשיבות למיקום הפיזי של העמית המקצועי.

4. לחבק טכנולוגיה:

המכונות מסביבנו נעשות חכמות יותר, במקום לפחד שהמכונה תחליף אותנו, כדי להיעזר בה כדי להשתפר במה שאנחנו עושים. הדבר נכון בעיקר לגבי משימות טכניות שחוזרות על עצמן (לעיתים מדובר ברבע מהמשרה הנוכחית שלנו). כדאי שנחתור לאוטומציה של כל תהליך עבודה כזה כדי לפנות אותנו לעבודות של חשיבה מהותית יותר.

5. גיבוש חוסן אישי:

כדי להתמודד עם קצב שינויים מואץ צריך להיות חזק. עובדים שמגיבים קשה לשינויים יתקשו יותר לעמוד בפרץ השינויים שלא נפסק. שינוי יומיומי הוא בלתי נמנע והיכולת לפתח גמישות וחוסן לשינויים הופך לתכונה קריטית שכל אחד צריך לאמץ.



סילבוס
1. חשיבות היסודות:
מושגים - זה השורש של ההבנה, משם הכל נגזר מהבנה עמוקה של הדברים

2סימולציה:
מודלים - ייצוג של אובייקט.
לכל מודל יש מקור - ואנו יוצרים לו מטרה שתייצג את המודל.
אנו מחברים בניהם בעזרת תכונות משותפות - ובחלק מהתכונות הם שונים:
גלובוס - דומה בצורה, צבעים ועוד
אבל שונה במשקל ובכוח.
ואנו צריכים להסביר להתלמידים במה זה משתנה.
חשוב מאוד להסביר אין הסימולציה דומה והיכן היא שונה, אחרת עלולה ליווצר הבנה שגויה של המציאות.

סימולציה - מתייחס לתהליך "בתנועה" למערכת דינמית.
הסימולציה יכול לפשט את הדברים כי היא מורידה חלק מהנתונים.

בעבודה עם תוכנות סימולציה אנחנו מרווחים שני דברים:
1. הכירות עם התכונות הנדרשות, והחומר הנלמד
"תפיסה של הקונספט" ונותן לתלמיד מוטבציה ובטחון שזה עובד.
וכך התלמידים יכולים לקבל הבנה מהירה וכללית.

תלמידים שעבדו גם בסימולציה, וגם בעבודה מעשית הצליחו בקורס תכן תכני, השילוב עזר להם, המבחני בגרות השתפרו.

העברת הידע קשה לביצוע בסימולציה, אנחנו צריכים לבחור איזה ידע חשוב להעביר ומתוך זה להתמקד בסימולציות.

תאום דיגיטלי - VIRTUAL DIGITAL TWIN
מערכת שמדמה מערכת וירטואלית זהה.
בונים
2. הכירות עם תוכנות סימולציה.

סימולציה עם אינטגרציה - שילוב של מספר מערכות והחיבור בניהן בסימולציה ובעולם האמיתי




עלינו לזכור שכמורים צריך להיות לנו מודעות, לניתוח ולנהל את הטעיות, ביצוע השגיאות זו הפרקטיקה האמיתית, החינוך הטכנולוגי בנוי על חקר, על ניסוי וטעייה, ולכן עלינו לעודד תהליכים בהם יש שגיאה.

הכלי של הסימולציה הוא כלי חשוב, שהתפתח לאורך השנים האחרונות וקיבל יכולות חשובות מאוד.






למידה משמעותית - שבראש של התלמיד המידע יהיה מקושר ויהיה מחובר.
איזה מושגים לומדים?
איזה מיומנויות רכשתם?

למידה משמעותית - לארגן ידע, לחבר את התחומים 

בנייה של אבני שפה ומילון מונחים.




האתגרים שעומדים מול המורים בלמידה הברידית:
1. לשמור על דבקות במשימה,
2. למנוע הבנה מוטעת של המושגים
3. לבצע הערכה של "מה למדתם" לבנות מכוונים מידע, ונתונים אובייקטיבים על הלמידה.
4. לעודד תלמידים להשתמש בסימולציות און ליין
5. לבנות כלים לפעילות קבוצתית , עם תוכנות מיוחדות מבוססות ענן.




רקע:

היערכות משרד החינוך לשוק העבודה המשתנה

על פי מחקרים קיימות 8 מיומנויות נחוצות וחיוניות במאה ה-21: חשיבה ביקורתית, יכולת פתרון בעיות, למידה עצמית, הכוונה עצמית, שיתוף פעולה, יצירתיות, ניהול מידע ואוריינות טכנולוגית ודיגיטלית. מבקר המדינה בדק  כיצד נערך משרד החינוך לשוק העבודה המשתנה והאם הוא מקנה לתלמידי ישראל את המיומנויות הנדרשות.



מיומנויות חשובות שצריך לפתוח:
פיתוח חשיבה אנליטית -זו לא חשיבה מתמטית, חשיבה לוגית, שנכנסת לפרטים, וניתוח של הפרטים.

פיתוח כתיבה ודיבור - יכולת לדבר עם קהלים שונים, יכולת לעבוד בקבוצות, לשכנע ולשוחח בקבוצות.

יצירתיות - פיתוח רעיונות ועיבוד שלהם, ניהול סיור מוחות, עיצוב,

פיתוח מיומנות ניהול פרויקטים - ניהול לוחות זמנים,

ניהול למידה עצמית - "הלומד מלמד את עצמו"

להיות חלק או אפילו מוביל של קהילת לומדים, לעודד תהליכי חקר ודיון בין החברים בקהילה.

קושי בהקניית מיומנויות:
1. קושי להעריך.
2. התהליך הוא פחות מוסדר.
3.

נקודה למחשבה:
מה יהיה ערך של עובד, מומחה ומקצוען, שלא מצליח לתקשר, לא יודע לנהל משימות ועובדים נוספים שאיתו.












יזמות בחינוך 






כלים לטובת המורים:

1. שיתוף מסך בין פלאפון למחשב

קישור להדרכה